LWEO

Tweede Fase

Tweede Fase

Zelfstandig werken en meer eigen verantwoordelijkheid voor het leren zijn zaken die de LWEO hoog in het vaandel heeft staan. In de methode voor de tweede fase worden deze doelen gerealiseerd door een strakke opbouw van elke lesbrief van micro naar macro, en door een grote verscheidenheid aan leerhulpmiddelen.
De leerlingen leren de economische werkelijkheid verkennen en analyseren middels teksten, krantenartikelen, tabellen en grafieken. Daartussen bevinden zich steeds opdrachten om de voortgang te bevorderen, om nog eens terug te kijken en om inzichten te verdiepen.
Aan het einde van elk hoofdstuk vindt de leerling begrippenlijsten, leerdoelen, studieaanwijzingen, gesloten vragen om begrippenkennis en basisvaardigheden te toetsen, en open vragen om zich voor te bereiden op proefwerken, schoolexamen en centraal examen.
In de tekst zijn geen begrippen onderstreept of vet gedrukt; het onderscheiden van hoofd- en bijzaken behoort immers tot de basisvaardigheden van een zelfstandig lerende leerling. Om het zelfstandig werken te bevorderen zijn er aan het einde van de lesbrief hints en korte antwoorden op de meeste vragen opgenomen.
De lesbrieven zijn actueel, maatschappelijk ge├źngageerd en bieden veel mogelijkheden voor een houvast bij het maken van praktische opdrachten.