LWEO

Vwo Bovenbouw

 

 

 

Inleiding

In 2011 is het vwo van start gegaan met het nieuwe examenprogramma ontwikkeld door de Commissie Teulings. Achttien economieleraren zijn al sinds 2005 bezig met het ontwikkelen van de nieuwe LWEO-methode. Sinds 2007 worden nieuw ontwikkelde lesbrieven uitgetest op scholen, om zo te achterhalen of de bedoelingen van de schrijvers aanslaan bij de leerlingen en de docenten.
Presentatie_vwo-methode_Teulings 20101110
Concepten en contexten
Het nieuwe examenprogramma wil bereiken dat leerlingen door een economische bril leren kijken naar de werkelijkheid. Daarom worden in de nieuwe methode concepten aangeleerd binnen contexten en wordt van leerlingen gevraagd om de aangeleerde concepten steeds toe te passen binnen nieuwe contexten. Bijna elk hoofdstuk wordt afgesloten met minimaal één  transferopdracht waarbij de leerling een of meer concepten uit het hoofdstuk moet toepassen in een andere context. Uiteraard komen in de methode alle nieuwe onderwerpen aan bod en is er voldoende aandacht voor speltheorie en experimenten.
De nieuwe vwo-methode bestaat uit zes lesbrieven en vier keuzeonderwerpen:

Lesbrieven Keuzeonderwerpen
Levensloop Monetaire Zaken
Vraag en Aanbod Economische Modellen        
Marktgedrag Arbeid 
Mobiliteit Gedragseconomie 
Economische Crisis          Ongelijkheid
Wereldeconomie Extra
Rekonomie-vwo

Wilt u meer lezen over het nieuwe examenprogramma, kijk ook eens bij: SLO, CVE, Cito