LWEO

hoofdstuk 1

Hoofdstuk 1

Zijn bedrijven slimmer dan consumenten?

Inhoudsopgave hoofdstuk 1
1.1 Heeft u toch niet door
1.2 Nu u er toch bent
1.3 Wilt u even vasthouden?
1.4 Dit krijgt u er gratis bij
1.5 Wij weten wat het beste voor u is
1.6 Ik weet dat u het niet wilt, maar ik laat hem toch even zien
1.7 Zelftest

 

In dit hoofdstuk worden een aantal truckjes besproken die bedrijven gebruiken om het (koop)gedrag van consumenten te beïnvloeden. Als je de paragraaftitels leest kun je je er vast wel wat bij voorstellen.

Links

 

Begrippenlijst

Begrippenlijst hoofdstuk 1

overige begrippen

arbeidsjaar
Het aantal uren dat iemand met een volledige baan en een normaal arbeidscontract in een jaar werkt.
arbeidsvolume
De werkgelegenheid omgerekend in hele arbeidsjaren.
beroepsbevolking
Alle personen tussen de 15 en 65 jaar die betaald werk kunnen en willen verrichten voor 12 of meer uur per week en daarvoor op korte termijn beschikbaar zijn. Bestaat uit de mensen in loondienst, de zelfstandigen en de geregistreerde werklozen.
deelnemingspercentage
(= participatiegraad) Het percentage dat aangeeft hoeveel procent van de bevolking van 15 tot 65 werkt of wil werken.
deeltijdwerk 
Een baan die kleiner is dan een volledige werkweek, maar wel een vast aantal uren per week. Andere benaming voor parttimebaan.
niet-beroepsbevolking
Alle personen van 15 tot 65 jaar die niet willen of kunnen werken (bijvoorbeeld huismensen, arbeidsongeschikten en studenten).
p/a-ratio
De verhouding personen/arbeidsjaren.
participatiegraad
(= deelnemingspercentage) Het percentage dat aangeeft hoeveel procent van de bevolking van 15 tot 65 werkt of wil werken.
potentiële beroepsbevolking
(= beroepsgeschikte bevolking) De totale bevolking in de leeftijd van 15 tot 65 jaar.
welvaart
De mate waarin de behoeften met de beschikbare middelen kunnen worden bevredigd.

Extra Oefenopgaven

Dit hoofdstuk heeft nog geen extra oefenopgaven.