De LWEO-methode
De LWEO bv is voortgekomen uit de stichting Landelijke Werkgroep Economie Onderwijs en geeft lesbrieven economie uit voor het middelbaar onderwijs (havo en vwo). De economiemethode van de LWEO wordt geschreven door leraren die zelf met het lesmateriaal werken. Zij putten uit eigen ervaring en nemen opmerkingen van andere gebruikers mee bij het voortdurend verbeteren van de methode. Omdat de methode snel aanpasbaar is, kunnen actuele economische ontwikkelingen en nieuwe didactische inzichten meteen verwerkt worden.
Concepten en contexten
Het examenprogramma wil dat leerlingen door een economische bril leren kijken naar de werkelijkheid. Daarom worden in de LWEO-methode concepten aangeleerd binnen contexten. In de LWEO-lesbrieven staan transferopdrachten, waarbij de leerlingen een of meer concepten moeten toepassen in een andere context. Zo raken leerlingen bedreven in het gebruik van de geleerde concepten binnen nieuwe contexten. In de LWEO-methode komen alle examenonderwerpen aan bod, de methode geeft eveneens ruim aandacht aan speltheorie. Experimenten sluiten aan bij de methode.
De LWEO-methode voor het havo bestaat uit zes lesbrieven en vijf keuzeonderwerpen:
lesbrieven | keuzeonderwerpen |
Crisis | Geldzaken |
Vervoer | Conjunctuur |
Jong en Oud | Werk en Werkloosheid |
Markt en Overheid | Keuzegedrag |
Europa | Ongelijkheid (havo/vwo) |
Verdienen en Uitgeven | extra |
Rekonomie |
De LWEO-methode voor het vwo bestaat uit zes lesbrieven en vijf keuzeonderwerpen:
lesbrieven | keuzeonderwerpen |
Levensloop | Monetaire Zaken |
Vraag en Aanbod | Economische Modellen |
Marktgedrag | Arbeid |
Mobiliteit | Gedragseconomie |
Economische Crisis | Ongelijkheid (havo/vwo) |
Wereldeconomie | extra |
Rekonomie-vwo |