Lesbrief Marktgedrag (2e druk)
Lesbrief Marktgedrag gaat over de verschillende marktvormen. We onderscheiden er vier: volkomen concurrentie, monopolistische concurrentie, oligopolie en monopolie. Bij elk van deze marktvormen zien we een eigen marktgedrag. Marktgedrag is de strategie die een onderneming kiest in de concurrentiestrijd met andere ondernemingen. De invloed van een ondernemer op de prijsvorming is sterk afhankelijk van de hoeveelheid concurrenten, de hoogte van de toetredingsbarrières en de mate waarin een ondernemer erin slaagt om zijn product te differentiëren ten opzichte van andere aanbieders. De speltheorie komt om de hoek kijken als de mate van concurrentie afneemt. Het marktgedrag van de ene concurrent heeft dan meer invloed op het resultaat en daarmee op het marktgedrag van de andere concurrent.
Marktgedrag bouwt voort op de lesbrief Vraag en Aanbod en draait om de neoklassieke benadering van markten en ondernemers op de markt. In de lesbrief Marktresultaat en Overheidsinvloed komt de nuancering van het marktmodel aan de orde.
links
Marktvormen (uitlegvideo 15 min.)
Marktvormen (uitlegvideo 7½ min.)